Gezond eten – Het geheim tot succesvol zaken doen

Je beweegt relatief weinig als je een kantoorbaan hebt of veel in de auto zit. Bovendien komen maaltijden geregeld uit de magnetron, een bedrijfs- en afhaalrestaurant of je hebt regelmatig een zakenlunch of -borrel. En dan komt de after lunch-dip. Je kunt amper je ogen nog openhouden en je voelt je letterlijk energieloos worden terwijl je juist alert moet zijn.

Het voedsel heeft een hele belangrijke rol in het ontstaan van deze after lunch-dip. Het bepaalt voor een groot gedeelte hoeveel energie je hebt. Maaltijden waarin veel koolhydraten of vetten zitten, of dranken met een hoog suikergehalte zorgen voor slaperigheid na het eten. “Het belangrijkste voor een gezonde lunch op het werk of tijdens een zakenlunch is om de juiste mix van voedingsstoffen binnen te krijgen,” zegt Katrin Beersen, bedrijfsleider van Enerjoy, gezond eten op het werk. Dit betekent een mengsel van eiwitten en koolhydraten.

(Bedrijfs)restaurants bieden veel verleidelijke voedselkeuzes die het niet altijd makkelijk maken om voor een gezonde maaltijd te kiezen. Naast de voeding is het belangrijk om rekening te houden met de sfeer in het restaurant. In een restaurant met weinig daglicht en frisse lucht is de kans groter dat je snel moe en futloos wordt.

Tips om te zorgen dat je ook tijdens (zaken)lunches alert en actief blijft, maar ook de juiste uitstraling hebt naar je (zaken)partner:

  1. Drinken
    Vermijd alcohol en drink alleen water bij je maaltijd. Alcohol bestaat uit louter calorieën en deals sluiten als je minder helder bent is niet aan te raden. Neem je liever frisdrank dan water, ga dan voor een light-variant. Al moet je ook in overweging nemen dat tijdens een zakenlunch een glas cola (light) bij je voorgerecht met Sint-Jacobsschelpen niet erg professioneel oogt. Als je gasten op kantoor ontvangt, zorg dan dat er altijd water staat, naast koffie en thee.
  2. Gangen
    Hoe meer gangen, hoe meer calorieën, hoe groter de kans op de after lunch-dip. Vraag bij een lunchmenu of je het calorierijke dessert kan vervangen door één met fruit, of een simpele kop thee.
    Veel restaurants geven meer voedsel op een bord dan nodig is, maar dat betekent niet dat je het allemaal op moet eten. Je kan ook meerdere kleine gerechten bestellen. Je energie-inname is dan meer geleidelijk en je hebt ook meer tijd tussen de gerechten door om te praten.“
  3. Stel vragen
    Vraag hoe een gerecht wordt bereid. Je kunt vragen om de huid te verwijderen uit kip of om overtollig vet van vlees te verwijderen, zodat je voedsel kan vermijden dat gebakken, knapperig of gevuld is.Deze bevatten vaak veel vet en calorieën. Vraag of suikers en snelle koolhydraten (wit brood, gewone pasta, witte rijst, gebakken aardappelen, snoep, sportdrank) kunnen worden vervangen door volkoren brood, rijstwafels, volkoren pasta, zilvervliesrijst, quinoa of zoete aardappelen. Deze producten zijn veel gezonder en zorgen ook dat je geen energiedip krijgt.
  4. Beweging in de frisse lucht
    Maak na je lunch – ook met zakenrelaties – een wandeling in de frisse lucht om verder te praten. Door te bewegen zorg je ervoor dat de energie niet gelijk opgeslagen wordt, maar gebruikt wordt voor beweging en zorg je voor extra zuurstof die de verbranding extra bevordert.

Het artikel werd geschreven voor Carrera C. Om het orginele artikel te zien, klik hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *